کد مطلب:33276
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:11
سنت الهي چنان است كه كارها و وعده هاي خداوند نه تخلف پذيرند نه داراي اختلاف . در حـاليكه تحقق شفاعت موجب اختلاف در كارهاي خداوند است زيرا اگر شفاعت باعث شودكه همه مجرمين عفو شوند پس جعل عقاب و وعيدهاي الهي لعب و بيهوده خواهد بود واين با حكمت الهي منافات دارد . و اگـر شفاعت سبب شود كه برخي گناهكاران يا برخي از گناهان بخشيده شود اين امر مستلزم آن است كه در كارهاي خداوند اختلاف ودگرگوني باشد زيرا گناه , گناه است و گناهكار هم گناهكار پس به چه دليل برخي گناهان يا گناهكاران بخشيده شوند و برخي نه ؟
تـرديدي نيست كه سنت الهي و صراط او واحد است , اما اين سنت ثابت تنها بر اساس يك صفت از صـفات الهي استوار نگشته است بلكه بر اساس آنچه مقتضاي جميع صفات الهي است استوار شده است . به بيان ديگر افعال الهي با توجه به جميع صفات الهي صورت مي گيرد اگر كسي را شفا مي دهد بـه دلـيـل آن نـيـست كه او جان انسان ها را مي گيرد( مميت است ) يا بي هيچ سبب و مصلحتي چنين مي كند بلكه چون رئوف و رحيم است چنين مي نمايد . بـنابراين لايتغير بودن سنت الهي و عدم اختلاف افعال او وابسته به جميع صفات مربوطه و پس از كسر و انكسار بين حكم و مصالح مرتبط به مورد است نه وابسته به مصلحتي واحد . از ايـن رو وقـوع شفاعت و برطرف شدن عقاب , موجب اختلاف در سنت الهي و صراط مستقيم او نمي شود .
تفسير الميزان ج 1 ص 163
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.